Week 6: Tawani

31 oktober 2016 - Bulawayo, Zimbabwe

Maandag
Weer een vrij dagje gehad maar dat betekent niet dat we kunnen uitslapen. We hebben eerst om 8 uur de babies eten gegeven en daarna ben ik nog eventjes terug naar bed gegaan. We worden hier vroeg wakker, want onze kalkoentjes worden groot nu en maken vooral in de ochtend nogal wat lawaai. Aan het einde van de ochtend zijn we naar de stad vertrokken waar het tijd was voor een milkshake, lunch, WiFi en boodschappen. In de middag heeft niemand iets anders gedaan dan bij het zwembad liggen. 's Avonds hebben we met alle vrijwilligers de Lion King gekeken op het grote scherm. Hoort er toch een beetje bij als je in Afrika bent :)

Dinsdag
Deze week zit ik samen in de groep met Izzie en op dinsdag stonden we bij de carnivoren. In het begin van de ochtend hebben we de kooien van de kleine carnivoren opgeruimd. Dit zijn de jakhalzen en servals en we moesten voornamelijk oud vlees en veren uit de kooien halen. Met de kleine carnivoren kun je de kooi in dus het was wel vet om ze van zo dichtbij te zien. Na tea time ben ik meegegaan naar een schooltje hier in de buurt. Chipangali doneert boeken aan deze school en probeert ze iets te leren over wildlife. De school zag er beter uit dan de scholen in Zambia. De klassen zijn kleiner en de school ziet er veel vrolijker en mooier uit. School hier is wel redelijk duur dus ik heb het idee dat er een heleboel kinderen niet naar school kunnen hier. In grade 6 gingen we naar binnen om vragen te stellen over dieren en wildlife en als ze het antwoord goed hadden, kregen ze een pen of potlood. Het was leuk om te zien hoe fanatiek ze meededen. Terug op Chipangali was het tijd voor lunch. Na de lunch konden Izzie en ik naar de Slab. Er was namelijk een koe binnengebracht en die moest in stukken worden gesneden om vervolgens te voeren. Ze dwingen je hier nergens toe en dus hebben wij vooral gekeken. Daarna weer alle carnivoren gevoerd en daarna was het tijd om te douchen en te chillen. Tuesdaynight is pizzanight hier dus we hebben heerlijke pizza's op.

Woensdag
Een dagje in de Nursery op woensdag. Dat vind ik de leukste plek om te staan. In de ochtend hebben we eerst alle babies gedaan en daarna konden we weer op sprinkhanenjacht. De sprinkhanen vangen is een hele klus maar het is wel heel leuk om ze aan de nachtaapjes eten te geven. Vandaag gaat mijn kamergenootje Grace weg. Echt heel jammer en ik ga haar ook zeker missen! Zij was toch wel mijn maatje hier de afgelopen twee weken. Met tea time hebben we afscheid van haar genomen. Daarna hebben we gekeken hoe de krokodillen werden gevoerd. Heel indrukwekkend om te zien, want ze werken het vlees echt heel snel weg. Na de lunch zijn we begonnen met de muizenkooien verschonen. De muizen hier worden gehouden om ze vervolgens aan de uilen of andere kleine carnivoren te voeren. Toen werd er echter een hele lading kippen binnengebracht die in stukjes moesten worden gesneden voor de babyuiltjes.  Dat hebben we de rest van de middag gedaan. Dat klinkt misschien makkelijker dan het is. Alle kippen moesten namelijk geplukt en ontleed worden. We waren dus blij dat het avondeten niet uit kip bestond haha! In de avond zijn we met een paar meiden na het kampvuur op het gras gaan liggen waar je supergoed de sterren kan zien. Het is hier zo mooi om naar te kijken en we hebben ook nog wat vallende sterren voorbij zien komen.

Donderdag
Op donderdag ging ik samen met Izzie, Hanna, Rose weer naar de Matopos voor de onderzoekstrip. We vertrokken in de Range Rover die gemaakt was. Na 10 minuten rijden raakte de motor echter oververhit en moesten we aan de rand van de weg wachten op de monteur van Chipangali. Die kon het echter ook niet maken en dus moesten we terug. De trip werd uitgesteld naar vrijdag en het werd maar 1 dag. Dat was dus balen! Na tea time heb ik gekeken bij de autopsie van een lammetje die in de nacht gestorven was. Het was interessant om te zien maar ze weten helaas nog niet 100% zeker wat de doodsoorzaak was. In de middag stonden we bij primates en zijn we bezig geweest in het vogelverblijf. Oktober wordt in Afrika ook wel suicide month genoemd omdat het zo warm is en dus is er niet veel van werken gekomen. Het is hier de afgelopen dagen niet minder dan 40 graden geweest. Ik kijk uit naar regen en 10 graden haha! In de avond hebben we met z'n allen marshmallows geroosterd bij het vuur en een relaxte avond gehad.

Vrijdag
Na het ontbijt hebben we snel onze spullen gepakt zodat we konden vertrekken naar de Matopos. Dit keer hebben we het wel gehaald om daar te komen. Onderweg hebben we pizza gehaald zodat we een lekkere lunch hadden daar. We hadden echt heel weinig tijd. We moesten namelijk om 5 uur weer terug zijn en daarom zijn we zo snel mogelijk alle vallen en camera's afgegaan om het op tijd af te krijgen. Uiteindelijk is het gelukt om alles af te krijgen en konden we nog even het zwembad induiken voor we terug gingen rijden. In de avond een hele gezellige avond gehad met alle vrijwilligers bij het kampvuur. De avonden hier zijn altijd heel gezellig en er is altijd een goede sfeer!

Zaterdag
Op zaterdag weer een dagje bij de carnivoren. In de ochtend zijn we voor tea time in het verblijf van de 5 mannelijke leeuwen geweest om veren en oud vlees weg te halen. De leeuwen zitten dan natuurlijk in hun nachtverblijf en we mogen dan ook niet dichtbij hun hek komen. Er gingen weer twee vrijwilligers weg dus daar hebben we afscheid van genomen tijdens tea time. Daarna konden we het verblijf niet meer in omdat de sleutels weg waren en hadden we dus extra lang Animal Time. Dit keer vooral bij Victor geweest. Victor is een vrouwtjesaapje met 2 baby's en is echt superlief. Ze houdt er dan ook van om geaaid te worden maar inspecteert ook graag alle armen op vlooien. In de middag zijn we in het verblijf van 2 andere leeuwen geweest: Kulu en Oranje. Het moest namelijk regenseizoen klaar worden gemaakt en dus moest al het zand en hooi eruit. Een hele klus die we ook niet hebben afgekregen in 1 middag. Om 4 uur begonnen we met een gamesweep in het gamepark. Stropers kunnen hier vallen zetten en daarom lopen we rond in het park om daarop te controleren. Gelukkig hebben we niets gevonden! In de avond heel vroeg naar bed gegaan want iedereen was redelijk moe van de avond ervoor.

Zondag
Vandaag de halve dag in de Nursery. Na babies was het alweer tijd voor tea time. Daarna zijn we bezig geweest met de konijnenhokken. Er zijn namelijk heel veel baby's geboren de afgelopen paar weken en de afgelopen paar nachten zijn er steeds rattenaanvallen geweest. Er verdwijnen dan een paar baby's dus er moet gaas in alle hokken worden bevestigd zodat ze er niet meer in kunnen. Na de lunch waren we vrij en konden we lekker bij het zwembad liggen en slapen. In de avond met thuis gebeld en mijn blog geschreven. Ik merk wel dat Nederlands praten en schrijven steeds moeizamer wordt. Ik spreek hier namelijk alleen maar Engels en het is grappig om te merken dat mijn Nederlands nu gewoon een beetje achteruit gaat haha.

Mijn 6e week zit erop. Ik vertrek over 5 dagen alweer naar Nederland. Voelt zo gek om weer terug te gaan want het begint hier als een soort tweede huis te worden. De titel is Tawani wat happy betekent in de lokale taal hier. Ik ben hier nog steeds heel blij en weet nu al dat ik al dat ik Afrika ga missen als terug in Nederland ben.

Ik upload alle foto's als ik terug ben in Nederland, want WiFi hier is niet geweldig!

Liefs,
Nina

1. Koos van de Wetering:
    31 oktober 2016
    Wat een werk moeten jullie leveren. Met hoeveel mensen werken jullie daar en hoeveel dieren in totaal? Wat is de natuur mooi in Afrika hè? Je had al eens iets gezien in Kenia en Tanzania, maar dit is veel intenser en ruiger om mee te maken.Ja, grietje nog een paar dagen, dan kom je weer naar huis. Iedereen wil je weer zien hoor, we kijken uit naar dat moment. Allemaal blije mensen. Dat geldt zeker voor mij. Ik vind het vreselijk goed van je dat je dit werk hebt gedaan (trouwens je doet het nog). Bedankt voor de info die je me steeds gestuurd hebt. Ik kon zo een beetje met je meeleven. Tot het aanstaand weekend. Kus van Oop.
  2. Billie-Jo:
    31 oktober 2016
    Tjonge Nina, wat een geweldige tijd heb je daar en wat maak je veel mee! Een compleet ander leven dan hier. Geniet er nog lekker van deze laatste dagen en goede reis naar huis! Xx Billie-Jo
  3. Nicole Ivens:
    31 oktober 2016
    Wat een geweldige ervaring moet dit voor je zijn. Ben eigenlijk wel een beetje jaloers dat ik dit niet gedaan heb. Ik lees je verhalen voor aan m'n vader en moeder en die genieten zo ook mee dus. Geniet nog van je laatste wek daar!
  4. Mardie:
    1 november 2016
    He lieve Nina, het blijft verrassend en mooi wat je allemaal meemaakt!! Wat gaat de tijd dan snel he. Ben heel erg benieuwd naar alle foto's. En ze zullen vooral jou gaan missen daar in Afrika. Alvast een goede terugreis gewenst, iedereen zal blij zijn je weer te zien!!!
    Veel liefs, Mardie
  5. Jorn:
    4 november 2016
    Volgens mij heb je het wel naar je zin daar, maar het mag 10 graden kouder. (Dit weekend zul je waarschijnlijk wel weer heimwee krijgen naar mooi weer:) Goeie terugreis alvast.

liefs, papa