Week 4 & 5: Chipangali it is!

24 oktober 2016 - Bulawayo, Zimbabwe

Helaas kon ik vorige week mijn blog niet uploaden doordat er geen WiFi was. Mijn blog is nu dus extra lang :)

Maandag

Op maandag zijn we allemaal vrij en hoeven we op baby’s na niets te doen. Chipangali ligt op ongeveer 30 minuten rijden van de stad Bulawayo en daar kunnen we winkelen en lunchen. Ik ben in de ochtend samen met een andere vrijwilliger naar het Nationale museum gegaan. Daarna werden we opgehaald door de andere vrijwilligers en zijn we eerst super lekker gaan lunchen in de stad. Ik kon toen ook meteen mijn blog van 2 weken terug uploaden. Vervolgens nog snel even naar de supermarkt gegaan en toen was het weer tijd om terug te gaan naar Chipangali. In de middag konden we rustig aan doen bij het zwembad en daarna was het tijd om de baby’s te verzorgen. Alle baby’s of zieke dieren worden opgevangen in de Nursery en het is de verantwoordelijkheid van de vrijwilligers om ze eten te geven en te verzorgen. Ik heb de nachtaapjes eten gegeven en die zijn zo schattig. Het zijn echt grappige beestjes en ze springen op je om het eten te pakken. Na de baby’s zijn we naar de Rhino look-out gegaan. Vroeger waren hier 3 neushoorns (waarvan 1 zwanger) en die hadden hier hun eigen gebied. Tijdens de hyperinflatie in Zimbabwe hadden mensen geen geld en zijn er mensen gekomen die de neushoorns hebben neergeschoten. Heel erg dat ze zijn neergeschoten. Helemaal omdat neushoorns zo zeldzaam zijn. De Rhino look-out is nu nog steeds een plek waar je hun gebied kan zien en waar je de gamepark van Chipangali kan zien. Hele  mooie plek om de zonsondergang te bekijken. De leeuwen beginnen aan het einde van de middag ook met geluid maken dus dan heb je wel echt het gevoel dat je in Afrika bent.

Dinsdag

De eerste dag waarin we echt moesten werken. In de ochtend hebben we eerst weer alle baby’s verzorgd. Daarna hebben we (hoe belachelijk het ook klinkt) sprinkhanen gevangen. Dat is namelijk voedsel wat de nachtaapjes eten en dus hebben we met z’n allen voor een half uur in een veld sprinkhanen gevangen. Samen met Rian (Nederlandse vrijwilliger) ingedeeld bij de carnivoren en na de ochtendpauze hebben we ons vooral bezig gehouden met de tuin bij de carnivoren. Om 11 uur begint hier Animal Time en we hebben toen met de babyeendjes in het zwembad gezwommen. Ze moeten namelijkwennen aan mensen en aan water en dat vinden wij natuurlijk niet erg om te doen! Na de lunch hebben Rian en ik geholpen om de leeuwen en luipaarden te voeren. Al het eten voor de carnivoren wordt gemaakt in de slab. Het stinkt daar dus wel redelijk erg, want het is hier overdag rond de 35 graden. Er zijn hier best veel leeuwen en luipaarden. Sommige zijn hier geboren en andere zijn gewond binnengebracht. Ze kunnen niet terug naar de natuur omdat ze niet kunnen jagen of het niet overleven als ze vechten met andere leeuwen. Chipangali zorgt er wel voor dat er geen nieuwe leeuwen komen, omdat er geen nieuwe leeuwen in gevangenschap moeten blijven. Daarom krijgen alle leeuwinnen hier anticonceptie middelen. Toch zijn er heel veel carnivoren en dus duurt het voeren vaak de hele middag. Nadat we klaar waren, heb ik kennisgemaakt met mijn nieuwe kamergenoot. Ze is wel Schots dus dat was in het begin even moeilijk om te verstaan haha!  Na het eten hebben we met alle vrijwilligers films gekeken.

Woensdag

Bijna alle vrijwilligers zijn vandaag naar de Victoria Falls vertrokken voor een paar dagen. Dus ik ben de komende dagen alleen met Grace, de vrijwilliger die gisteren is aangekomen. We moeten nu ook met z’n tweeën alle baby’s doen dus daar zijn we wat langer mee bezig in de ochtend. Daarna hebben we de vijver schoongemaakt voor de babyeendjes. Ze worden nu steeds groter en nu kunnen ze in de vijver zwemmen overdag. Heel leuk om te zien hoe blij ze zijn in de vijver. Voor nu worden ze gescheiden van de grote eenden en als ze groot genoeg zijn, worden ze samengevoegd. In de middag hebben we Kiki geholpen in de Nursery. We zijn bezig geweest met de kooi van de uil en daarna met de keuken. Daarna hebben we snel de baby’s nog een keer eten gegeven en om 4 uur zijn we vertrokken naar de gamepark samen met Nix en Kiki. Dat zijn mensen die hier fulltime werken en daar hebben we een vogel vrijgelaten die terug in de natuur kon. In het park hebben we wat gedronken en daarna zijn we terug naar Chipangali gelopen. We hebben in de avond nu nieuwe logees. De babyeendjes moeten ’s avonds in een hutje van de vrijwilligers slapen. Zo zijn ze veilig voor rattenaanvallen. Aangezien alle vrijwilligers weg zijn, hebben wij ze tot die tijd in ons hutje. We hebben dus een hele bijzondere wekker de volgende ochtend haha!

Donderdag

Op donderdag hebben we na de baby’s vooral de eekhoorns moeten observeren. Die werden namelijk ook vrijgelaten en ze moesten in de gaten gehouden worden. Na tea time hebben we de tour door Chipangali gekregen door Nicky (de eigenares). Heel interessant om alles te horen over de geschiedenis van het park en over de dieren. Er zijn hier heel wat gewonde dieren die nooit meer terug kunnen, maar ook dieren waar ze mee bezig zijn om die vrij te laten. Vaak is het probleem dat er meer van een soort nodig is om een bepaalde groep uit te zetten. Twee apen kunnen namelijk niet samen overleven in de natuur als ze opeens worden vrijgelaten. Tijdens de lunch werd er opeens gebeld door National Park. Dat is een overheidsinstelling die over Wildlife gaat. Er zijn 2 pangalans (geen idee wa het Nederlandse woord ervoor is) binnengebracht, waarvan 1 heel gewond zou zijn. We zijn dus meteen in de auto gegaan en hebben ze opgehaald in Bulawayo. Er was een pangala aangereden door een auto en de ander was binnengebracht door dorpsbewoners. Pangalans zijn zeer zeldzaam omdat mensen op ze jagen voor hun huid. We hebben ze dus meegenomen naar Chipangali en ze daar in de Nursery neergezet. Daarna heb ik de tuin bij de carnivoren water gegeven. Echt heel verkoelend werk aangezien er hier nu een hittegolf is. Het is al dagen rond de 35 graden en er is nog helemaal geen regen gevallen. Het regenseizoen zou nu eigenlijk moeten beginnen. Samen met Grace weer naar de Rhino look-out gegaan om naar de zonsondergang te kijken.

Vrijdag

In de ochtend zijn we met de gewonde pangalan naar de dierenarts gegaan. Die heeft een röntgenfoto gemaakt en daarop dacht hij te zien dat hij een gebroken wervel had. De dierenarts weet het alleen niet zeker omdat er geen foto’s van andere pangalans zijn om de breuk mee te vergelijken. Het zou namelijk ook gewoon de bouw kunnen zijn. Ze maken hier de röntgenfoto nog op een hele ouderwetse manier dus dat was leuk om te zien. Daarna heeft hij de pangala een injectie gegeven zodat hij meer gehydrateerd was. In de tussentijd hebben wij gekeken hoe hij een echo deed bij een hond. We waren ongeveer tegen lunchtijd terug en toen werd er weer gebeld. Er belde een boer die een python op zijn gebied had. In de middag zijn we dus samen met Nix en iemand van de staf hier vertrokken om de slang te vangen. Alles gaat hier op Afrikaanse tijd dus we zijn uiteindelijk pas om 3 uur vertrokken. Omdat de slang heel zeldzaam is, moest er weer iemand van National Park mee om er zeker van te zijn dat Chipangali de slang niet houdt.  We mochten in de achterkant van de pick-up zitten, want alles kan hier natuurlijk in Afrika. Eenmaal op de boerderij aangekomen hebben we het hol van de slang gezien. Daarin was de huid te zien en daaraan was te zien dat het echt een grote slang was. De slang was echter niet te zien en de boer gaf heel vaag antwoord wanneer hij het voor het laatst had gezien. Eerst was het in augustus, toen vorige week en daarna was het woensdag. Er is toen besloten dat de boer zou bellen als hij hem nog een keer zien. We konden toen dus weer de hele weg terug en terug op Chipangali hebben we geholpen met de baby’s.

Zaterdag

Op zaterdag werden Grace en ik ingedeeld bij de carnivoren en gingen we weer naar de Slab. Dit keer moesten we de Slab schoongemaakt worden met de hoge druk spuit. Dat was echt heel smerig werk, omdat overal bloed en lichaamsdelen liggen. Was dus een hele klus! We zijn daar ongeveer de hele dag mee bezig geweest afgezien van baby’s en Animal time. Het allerleukste om te doen met Animal time is om naar de aapjes te gaan. Ze vinden het namelijk heel leuk om je arm te vlooien en dat is echt superschattig om te zien. Het was uiteindelijk echt goed om te zien om te zien hoe schoon de Slab was. Daarna mochten we weer helpen met het voeren van de carnivoren. We moesten het vlees in de kooien leggen terwijl de leeuwen en luipaarden in hun nachtverblijven zitten. Alle andere vrijwilligers zijn in de namiddag ook weer teruggekomen van de Victoria Falls. Het is hier dus weer gezellig druk!

Zondag

We moeten op zondag maar halve dagen te werken. In de ochtend heb ik Teea geholpen in het Diana-centrum. Teea is ook een vrijwilliger maar is verantwoordelijk voor het Diana-centrum waar de boerderijdieren zitten. Samen hebben we het konijnenhok afgemaakt zodat alle konijnen vanuit de nursery terug kunnen naar hun verblijf. Na de lunch hebben we weer met alle eendjes in het zwembad gezwommen en daarna was het tijd om niks te doen. We hebben de hele middag bij het zwembad gelegen en gechilld. Er zijn op zondag ook een paar nieuwe vrijwilligers  aangekomen dus daar ook kennis meegemaakt. Ik ben nu samen met Grace verantwoordelijk voor 8 babykalkoentjes. Echt heel schattig! We nemen ze dus mee naar ons hutje en zorgen ervoor dat ze altijd genoeg eten hebben. In de avond ging het meteen bijna mis. De kleinste van de kalkoentjes werd vertrapt door de anderen en het leek er echt op dat hij de volgende dag niet ging halen. We hebben hem elk uur een glucoseshot gegeven. In de avond was het afscheidsfeestje van Teea die hier 3 maanden heeft gezeten. In het kamp een kampvuur gehad en je kan dan zo mooi alle sterren boven je zien.

Maandag

Gelukkig was ons babykalkoentje nog in leven toen we de volgende ochtend wakker werden en daar waren we natuurlijk heel blij mee. We hebben hem meteen omgedoopt tot Hemish (zo worden Schotse koeien blijkbaar genoemd).We hadden in de ochtend chocolade pannenkoeken en die waren echt heerlijk! Na afscheid genomen te hebben van Teea hebben we allemaal nog rustig aan gedaan. Om 12 uur gingen we richting de stad waar we WiFi en een hele lekkere lunch hadden. Ik heb nu eindelijk ook data dus daar ben ik ook heel blij mee! In de middag hebben we weer lekker aan het zwembad gelegen. Een hele relaxte dag gehad maar is ook wel nodig met dit weer.

Dinsdag

Alle leidinggevenden hebben in de ochtend een meeting. Daarom doen we met z’n allen de baby’s en hebben we daarna weer sprinkhanen gevangen. Na tea time gingen we weer in groepen werken en samen met Rian ben ik naar de antilopen gegaan. Daar hebben we de hele middag alle drinkbakken verschoond en de takken die ze gebruiken als voedsel versleept. Was dus een hele volle dag werk en daarom ’s avonds maar gewoon rustig een filmpje gekeken.

Woensdag

Ik was samen met Rian ingedeeld bij de carnivoren. Het heeft hier best wel hard gewaaid en dus moesten we vooral zorgen dat de tuin er weer netjes uitzag. Ik was allang blij dat we niet weer naar de Slab moesten en dus was dat helemaal prima. Daar zijn we ongeveer de hele ochtend mee bezig geweest. In de middag zijn we een uurtje bezig geweest met de vijver in 1 van de leeuwenverblijven. We konden vroeg stoppen, want we gingen met z’n allen naar de Matopos om de twee pangalangs vrij te laten. De Matopos is een natuurgebied op ongeveer anderhalf uur rijden van Chipangali. Dus tegen het einde van de middag vertrokken we naar de Matopos. Superleuk om te zien! Pangalans zijn nachtdieren en het was echt gaaf om te zien hoe ze toen het donker werd vertrokken. Ook de pangalan die was aangereden door een auto ging er gelukkig snel vandoor. Daarna hebben we met gegeten in de Matopos en toen was het tijd om terug naar Chipangali te gaan.

Donderdag

Bij het ontbijt kwam Zoe (hoofd onderzoeksteam) en die vertelde dat ik samen met 3 andere vrijwilligers meega naar de onderzoektrip. Chipangali doet al 16 jaar onderzoek naar luipaarden en hyena’s in de Matopos en werken daarbij samen met een universiteit in Amerika. Ze doen nu onderzoek op een enorm gebied van een boer. We vertrokken in de ochtend en we verbleven bij een soort boerderij. Daar aangekomen hebben we eerst onze tent opgezet en geluncht. Daarna was het tijd om naar de vallen te gaan waar nieuw vlees in moest worden gevangen. Als dieren in de val komen, krijgen ze een gps band en kunnen ze volgen wat het leefgebied van het dier is. We hebben een aantal vallen gedaan en alle camera’s op het gebied moesten nieuwe sd-kaarten en batterijen. Overal liepen zebra’s, giraffen en antilopen dus dat was heel leuk om te zien. Rond 5 uur gingen we naar een heuvel waar we een super mooi uitzicht zouden hebben. De klim was echt zwaar maar het uitzicht was het echt heel erg waard. We moesten sowieso naar een hoog gelegen punt zodat we dieren konden tracken. Na de zonsondergang gingen we terug naar de boerderij en we zaten achterin de pick-up in de open lucht. Wauw, echt nog nooit zoveel sterren gezien! Terug op de boerderij hebben we eten gekookt en zijn we naar de tent (omringd door aapjes) gegaan.

Vrijdag

We werden om half 5 wakker gemaakt om de zonsopgang te bekijken. Eerst weer een paar rotsen beklimmen zodat we supergoed uitzicht had. Daarna gingen we weer langs alle vallen om ze te checken. Terug op de boerderij hebben we alle camera beelden bekeken en daar waren heel wat hyena’s en zelfs een luipaard op te zien. Na de lunch zijn we weer naar een heuvel gegaan om te tracken en daarna is besloten om terug naar Chipangali te gaan. Het was die dag echt in de 40 graden en het was niet te doen om met die temperatuur te gaan hiken. We waren ongeveer terug om 4 uur en dus konden we meteen helpen met de baby’s. In de avond vroeg naar bed gegaan, want we waren echt heel vroeg opgestaan in de ochtend.

Zaterdag

Ik stond op zaterdag samen met Rose in de Nursery en dus waren wij verantwoordelijk voor alle baby’s. Nadat ze allemaal eten hadden gehad, werden we op sprinkhanen jacht gestuurd. We worden er echt steeds beter in. Dit keer 60 gevangen dus we waren er nogal trots op. Na tea time hebben we de hele keuken van de Nursery schoongemaakt. In de middag moesten we een soort voorraadhok uitruimen dus dat was ook een heel project. We hadden in de avond weer een kampvuur dus dat was weer leuk! Van de sterren genieten terwijl je marshmallows roostert is toch wel heel bijzonder.

Zondag

Samen met Rose de ochtend bij de roofvogels gezeten. De drinkbakken moesten verschoond worden en veren moesten uit de kooien worden gehaald.We waren daar niet echt heel snel in dus daar zijn we ongeveer de hele ochtend mee bezig geweest. Na de lunch waren we eindelijk vrij! Heerlijk bij het zwembad gelegen en series gekeken. In de avond vierde we de verjaardag van 1 van de vrijwilligers dus we hebben met z'n allen wat gedronken en een gezellige avond gehad!

Heel verhaal geschreven dit keer haha! Ik vind het heel gek om te bedenken dat ik over twee weken alweer thuis ben. Ook al begin ik nu wel zin te hebben om naar huis te gaan. Ik ga in ieder geval nog genieten van mijn laatste twee weekjes hier.

Tot volgende week!

Liefs,

Nina

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Koos van de Wetering:
    24 oktober 2016
    Hoi Stukkie. Dank voor je bericht. Je hebt heel wat te vertellen en dat doe je ook nog eens hartstikke leuk. Het leest erg gemakkelijk. Wat maak jij veel mee en wat moet je hard werken. Ik denk dat je 's avonds uitgevloerd bent en dat jij goed slaapt. Wat fijn dat je over twee weken weer terug bent. Lekker thuis zijn. En zodra je thuis bent, zal je ongetwijfeld aan deze periode met een soort heimwee gevoel terugdenken. Nog twee weken. Dan kan ik je nog gedag zeggen voordat ik met vakantie ga. Ga je nog een keertje naar de falls, of is de waterstand nog niet gewijzigd? Nog een paar heerlijke weken, Nina. Amuseer je naast al dat werk. Kus van Oop
  2. Mardie:
    Hoi lieverd!!
    Wat een mooie verhalen weer. Geweldige plek lijkt me en wat heb je veel verantwoordelijkheden (hard werken!). Ook wel een fijn idee om binnenkort lekker thuis te zijn. Geniet nog van deze unieke ervaring!!
    Liefs Mardie
  3. Jorn:
    24 oktober 2016
    Wat een mooie ervaring weer! Ik hoop dat je ook mooie foto's maakt van al die baby's, aapjes en sprinkhanen. Geniet van de komende twee weken, want straks zal je Africa weer missen! Veel plezier,

papa
  4. Jan Felten:
    24 oktober 2016
    Hoi Nina, je boeiende verslag maakte me nieuwsgierig. Ben het internet opgegaan naar Chipangali. Veel informatie en foto's, ook op de eigen website van het Chipangali wildlife orphanage and wildlife research centre. Dit "pauze"jaar is om nooit te vergeten!
  5. Karin:
    Hé Nina,
    Wat ontzettend leuk om al jouw verhalen te lezen. Wat een ontzettend gave ervaring moet dit zijn zeg. Geniet er nog maar even lekker van en ik ben geel benieuwd naar jouw foto's. Gr karin