Week 2: Muzungu!

30 september 2016 - Livingstone, Zambia

Hier weer de wekelijkse update! De afgelopen week is zo snel gegaan. Ik zit hier pas twee weken maar het voelt toch als veel langer. Ik heb het hier nog steeds echt heel leuk en ik begin steeds meer te wennen aan de cultuur en de temperatuur hier.

Zaterdag & Zondag
Ik ben afgelopen weekend naar Chobe in Botswana gegaan om op safari te gaan. Was echt heel gaaf! We vertrokken zaterdag om 7 uur met een busje richting de grens met Botswana. Dat was ongeveer drie kwartier rijden. Na de grenscontrole konden we met een boot over de Zambezi rivier naar Botswana oversteken. Eenmaal aangekomen in het park begonnen we met de bootsafari. We hebben drie uur gevaren over de rivier en dat was zo leuk! Superveel nijlpaarden, krokodillen, vogels, hagedissen, buffels en olifanten (die zwemmen naar de andere kant van de rivier) gezien. We hebben Namibië ook nog even aangeraakt. Na de boottrip gingen we lekker lunchen en hier heb ik een heerlijke burger gegeten. Was ik wel aan toe na al die spaghetti en rijst in het huis! Daarna zijn we samen met Tony (onze gids) in de jeep begonnen aan de game drive in Chobe National Park. In het park leven ongeveer 40,000 olifanten dus daar hebben we er heel veel van gezien. Daarnaast nog heel veel giraffen, zebra’s, buffels, antilopen en zelfs in de verte een paar leeuwen gezien. Het mooiste was misschien wel de zonsondergang, terwijl je een kudde olifanten en giraffen over de savanne zag lopen. Zo gaaf! Om half 7 gingen we naar de campsite, want we zouden gaan kamperen in het park. Nou had ik verwacht dat daar wel een soort van hek omheen zou staan maar dat was totaal niet het geval. Het was echt midden in het park! Het zag er wel heel vet uit. Ze hadden de tentjes al voor ons opgezet, het kampvuur was aan en de tafel stond al klaar om te gaan eten. Na het eten nog even naar de sterren gekeken en toen maar snel in de tent gegaan. Leeuwen jagen namelijk ’s nachts… Ik ben ook wel een paar keer wakker geworden die nacht van dierengeluiden die wel heel dichtbij waren. Dat was dus best een enge nacht maar wel een hele gave ervaring!

Op zondag werden we om 6 uur gewekt en na een snel ontbijt begonnen we aan de game drive. Na 10 minuutjes rijden waren we opeens anderhalve meter verwijderd van een hele leeuwenfamilie. Een mannetje, vrouwtje en drie welpjes en dat was echt indrukwekkend. Daarna nog rondgereden en weer heel veel dieren gezien. Om 9 uur terug naar de campsite gegaan en tijdens de brunch zagen we opeens een kudde olifanten voorbijlopen. Na de brunch nog een paar uur rondgereden en richting de uitgang van het park gegaan. Rond 2 uur gingen we weer terug naar Zambia en weer terug naar het vrijwilligershuis. Het was echt een onvergetelijk weekend!

Maandag
Op maandag weer naar project gegaan. Met de principal overlegd en ik ga nu 5th grade lesgeven, omdat er meer klassen zijn die vrijwilligers nodig hebben. Kennisgemaakt met de leraar en die was gelukkig meer gestructureerd dan de leraar van afgelopen week. Ze werken hier wel met een rooster en hij was heel blij dat ik vakken als wiskunde, Engels en scheikunde kan geven. Mijn leraar is niet geschoold dus hij is heel blij met extra hulp. Hij heeft me ook boeken meegeven zodat ik de lessen ook daadwerkelijk kan voorbereiden dus dat is heel fijn! Na school samen met Fleur (andere vrijwilliger op school) naar Maramba market gegaan. Er zijn daar heel veel stoffenwinkels en daar heb ik meteen een Afrikaanse broek laten maken. Op maandag middag is soccer club met alle kinderen uit de buurt. Ik heb zelfs gevoetbald! Na soccer club snel naar huis gegaan, want het eten is altijd een uur eerder op maandag. De stroom valt hier namelijk elke dag een paar uur uit en op maandag gebeurt dat in de avond. En aangezien het hier om 6 uur donker wordt, is het eten op maandagavond eerder. Na het eten met een paar vrijwilligers de stad ingegaan en daar iets gedronken en ijs gehaald.

Dinsdag
Op dinsdag niet lesgegeven maar we gingen op bezoek bij het huis van sommige van onze leerlingen. Zo konden we zien hoe zij leven en hier rekening mee houden in de klas. Dus samen met Florida, Promise, Maria, andere vrijwilligers en twee leraren lopend op pad gegaan. Was echt wel schokkend om te zien! De wijk Linda is armer dan de wijk waar het vrijwilligershuis in ligt. Hier wonen ze nog met zijn zessen in een lemen hutje en er zijn kinderen die een uur moeten lopen voor school. Het is wel mooi om te zien hoe trots ze zijn op alles wat ze hebben. Na de homevisits nog een spelletje gedaan met de kinderen en toen was het weer tijd om terug te gaan naar het vrijwilligershuis. Samen met Fleur heerlijk gezwommen na de lunch. We waren echt oververhit na die ochtend lopen en de fietstocht dus we zijn maar naar een hotel gegaan die een zwembad heeft. ’s Avonds uit eten gegaan met alle vrijwilligers voor de verjaardag van Katie. Echt heel lekker Indisch eten gegeten hier in Afrika.

Woensdag
Op woensdag voor het eerst in mijn nieuwe klas lesgegeven. De leraar was niet aanwezig want die moest zijn lessen nog voorbereiden. Het ging gelukkig goed en ze weten nu het verschil tussen een noun, adjective en een verb. Na de lunch begonnen aan het volgende project: de was. Dat moet hier namelijk met de hand dus daar was ik wel even mee bezig. Nog even gechilld en daarna tijd voor running club. Deze week ben ik overgehaald om toch mee te gaan rennen dus dat heb ik gedaan op mijn slippers. Helemaal kapot na die 10 minuten rennen. Alle kinderen vinden het wel heel leuk om met muzungu's (blanke mensen) te rennen. Daarna nog met alle kinderen tekeningen gemaakt en toen was het weer tijd om terug naar Sunbird te gaan.

Donderdag
Weer naar school gegaan in de ochtend (verrassend haha!) en weer een les Engels gegeven. Ik merk hier wel dat het heel moeilijk is voor de kinderen om zich te concentreren. We zitten met twee klassen in een grote hal en mijn klas zit met 50 kinderen opgepropt op een soort podium. Er is superveel geluid van buitenaf en het is ook echt heel warm. Het is dus moeilijk om de aandacht van iedereen erbij te houden. Na school zijn we met een paar vrijwilligers naar Mukuni Market  (typisch toeristenmarktje) gegaan en hier wat rondgekeken. Om 5 uur was het tijd om naar Rapid 7 te gaan. Dat is een uitkijkpunt over de falls en we gingen daar heen om de zonsondergang te zien. Wauw, wat een uitzicht was dat! Omdat september/oktober hier de heetste maanden zijn, zijn de watervallen bijna droog. Hierdoor zie je de kliffen heel erg goed en het was zo gaaf om ze te zien met de ondergaande zon.

Tot volgende week!
Liefs,
Nina

1. Billie-Jo:
    30 september 2016
    Hé Nina, wat een geweldige verhalen over al je belevenissen! Heel leuk om te lezen en wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. Geniet er lekker van en veel plezier! Liefs, Billie-Jo
  2. Mardie:
    30 september 2016
    He wereldreiziger!
    Wat een prachtig verhaal heb je weer geschreven, ik ben echt onder de indruk van wat je allemaal meemaakt. Unieke, onvergetelijke ervaringen allemaal! Geniet lekker, en volgens mij heb je het ook erg leuk met de andere vrijwilligers; zo belangrijk. Sterkte met die mooie opdracht daar. Denk aan je!!
    Liefs, Mardie
  3. Eefje:
    1 oktober 2016
    Hoi Nientje wat leuk allemaal weer om te lezen. En wat een prachtige plaatjes maak je van die wilde dieren! Geniet lekker verder . Dikke kus !
  4. Jorn:
    3 oktober 2016
    Wat een mooie avonturen Nina en leuk dat het lesgeven zo goed gaat. Die foto's zijn echt ontzettend goed en ook heel scherp. Heel veel plezier deze week!
    Liefs, Papa